Andersom solliciteren, hoe ver gaan bedrijven in hun zoektocht naar personeel?

Door het personeelstekort in veel sectoren liggen de banen voor het oprapen. Er zijn meer banen dan werkzoekenden, waardoor werkgevers moeilijk aan nieuw personeel komen. Een situatie waardoor werkzoekenden momenteel veel meer eisen kunnen stellen. Een hoger salaris, meer vrije dagen of de mogelijkheid om hybride/remote te werken. Een goede tijd voor mensen die voor het eerst opzoek zijn naar een baan of mensen die eventueel van baan willen veranderen. Echter, geen goede tijd voor bedrijven die willen groeien.

Wat doen bedrijven zoal om aan personeel te komen momenteel en wat zijn de mogelijkheden? Waar voorheen het plaatsen van een vacature op bijvoorbeeld LinkedIn of een vacaturebank genoeg was om verschillende sollicitanten te krijgen, moeten bedrijven zich hedendaags beter presenteren om genoeg mensen te enthousiasmeren voor het bedrijf en de baan. Bedrijfsvideo’s, betere (secundaire) arbeidsvoorwaarden, lunches of meer salaris, tegenwoordig moet je wel. Ook social media wordt meer ingezet voor een betere ‘employer branding’. Participeren in TikTok trends met jouw bedrijf om de aandacht te krijgen van de jongere generatie wordt steeds normaler. Bedrijven worden steeds creatiever. Zo ook Randstad met hun idee ‘andersom solliciteren’. Een evenement waar werkgevers op sollicitatiegesprek komen bij werknemers. Vijf grote werkgevers – KPN, NS, de Belastingdienst, KLM en Thuisbezorgd – deden vorige week mee aan het initiatief.

Is dit de oplossing? Of zijn er eventueel andere manieren voor bedrijven om werkzoekenden enthousiast te maken over hun bedrijf / baan? Het inschakelen van een deskundig recruitment bureau zoals The Recruiting Specialist kan een oplossing zijn. Met ons netwerk en onze ervaring zijn wij goed in staat om de juiste kandidaat te vinden voor jouw bedrijf en voor de specifieke baan. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust contact met ons op!