LinkedIn InMail, hoe werkt dat nu eigenlijk?

Met InMail-berichten kan ik als recruiter communiceren met potentiële kandidaten over carrièrekansen. Normaal, om een bericht te kunnen sturen naar iemand moet je al een connectie met deze persoon hebben. InMail geeft de mogelijkheid om ook mensen buiten jouw eigen netwerk te berichten. Zo heeft InMail voor mij en andere recruiters veel voordelen.

Stel je voor, je hebt een vacature en na een search in jouw eigen netwerk lijkt er niemand aan te sluiten bij deze vacature of niemand is beschikbaar. LinkedIn is altijd al een goed platform geweest om buiten je eigen netwerk naar geschikte kandidaten te zoeken. InMail biedt daarbij de kans om potentiële kandidaten ook daadwerkelijk te contacten. Je kan iedereen die daarvoor open staat berichten sturen. Het enige is wel dat iedere InMail afgaat van het tegoed dat je hebt, maar dit tegoed krijg je terug zodra jouw InMail geaccepteerd en beantwoordt wordt. Maar jouw InMail bericht kan ook geweigerd worden, dan verlies je jouw credit.

Wat doe je dan als jouw maandtegoed bijna op is, maar je nog genoeg mensen wilt bereiken? Vraag je in je berichtje om de InMail niet te weigeren? Laat je het gewoon gaan? Of zoek je buiten LinkedIn manieren om de juiste personen te benaderen? 

Weten mensen wel dat als men een gewenst bericht beantwoord met “Nee, ik ben niet geïnteresseerd” de afzender een credit kwijt raakt?