Een chauffeur die planner wordt, tegenwoordig is dat niet zo makkelijk meer.

Benieuwd naar de effecten van digitalisering voor werknemers binnen de transport & logistiek sector? Lees dan verder!

 Misschien heb je het zelf wel meegemaakt. Je begon als chauffeur bij een transportbedrijf, reed veel verschillende routes en kende je topografie tot in de details. Welke route was sneller of via welke route had je de beste mogelijkheden voor rest stops, dat wist je bijna blind te rijden. Stiekem was het dan misschien ook wel je droom om planner te worden en na een aantal jaar hard werken en veel ervaring opdoen, was dat ook gelukt. Tegenwoordig gaat dat niet zomaar meer. De digitalisering heeft veel veranderd. 

Werkgevers hebben andere verwachtingen. Daar waar je vroeger met een stapel vrachtbrieven een aantal routes in elkaar kon steken, waarbij technische en topografische kennis van belang was, heeft automatisering hier veel taken van overgenomen. De planner van nu moet van achter zijn beeldscherm een steeds groter aantal variabelen doorrekenen en per planner een groter aantal routes maken in een hele korte tijd. Kennis van verschillende programma’s en een bepaalde snelheid in het analyseren van data, is een must geworden. Daarnaast wordt er vaak ook nog HBO niveau verwacht. 

Bovendien zijn klanten ook veeleisender geworden. In plaats van het behouden van een voorraad, wordt er tegenwoordig verwacht dat alles just in time geleverd wordt. Vaak betekent dat meer druk op de hele operatie en sneller kunnen schakelen. Oftewel, digitalisering heeft veel voordelen meegebracht, maar het eist ook meer van iedereen. Een ander voorbeeld is de vervaging van de grens tussen werk en privé, nu technologie via smartphone, tablet en laptop steeds meer deel uitmaakt van ons leven. We werken steeds vaker vanuit huis, staan vaker ‘aan’ en werken op tijden die ons passen.

Digitalisering stopt niet hier, dus wat denk jij, what’s next?